Thursday 22 August 2013

PROPAGANDA 4


Kringgggggggggg…..!



              Ya Allah, sape punya alarm clock la memekik ni! Aku lihat jam handset. Pukul 4.30. 4.30 pagi?? Silap kunci jam ke apa housemate aku ni? Bukan roommate aku sebab aku lihat dia tak terkutik pun di atas katilnya di sebelah aku. Alang-alang dah bangun, tiba-tiba rasa nak ke tandas. Aku menyelak comforter dan meletakkan kaki ke lantai. Mak ai, sejuknyaaa.

           Terfikir yang aku nak cepat-cepat sambung tidur, aku melangkah laju ke tandas. Dalam perjalanan, aku melihat pintu bilik sebelah terbukak sedikit. Terlihat housemate aku, penghuni bilik sebelah, Nia sedang berteleku di atas tikar sejadahnya. Oh, bangun qiam. Aku mengangkat bahu. Biasa la, budak sekolah agama. Ex DQ( Darul Quran) pulak tu. Qiamullalil maybe dah jadi macam wajib bagi diorang. Aku biasa-biasa je. Asal benda wajib aku buat, dah kira tahap selamat. Tak nak Nia perasaan kehadiran aku, aku cepat-cepat melangkah ke bilik air.

___________________________________________


                Esoknya kat kelas, mata aku macam panda. Apa lagi, si Epa tengok pelik, tapi tak bertanya. Biasa lah dia tu. Si Lisa asyik tersenyum aje kerjanya. Si Farhan pula, pagi-pagi dah cari pasal dengan aku. Dia ni memang nak jadi musuh utama aku gamaknya.

“Wey Hawa, asal aku tengok kau lain hari ni? Kau bangun qiam ehh? Hahah.” Tanya Farhan sambil tergelak tengok rupa aku. Terserlah ketidakikhlasan soalannya. Aku mencebik.

“Aku terjaga laa pukul 4.30. Lepas tu ingat nak sambung tidur. Tengok-tengok dapat tidur 15 minit je sebelum alarm aku pulak memekik. Pukul 6. Ahhh.” Aku mengeluh sambil memegang kepala yang bertutup dengan shawl biru. Farhan hanya tersengih-sengih di depan aku.

“Kau apa hal tersengih-sengih depan aku nih? Nak kena siku ke? Aku dah la takde mood sangat ni.” Aku mengacah nak siku Farhan. Farhan terus merenung aku tanpa kata. Dia ni bikin aku blushingggg.

“Aku tengok kau Nampak lain la hari ni.”

“Lain kenapa? Shawl aku lawa eh? Shawl baru.” Aku control. Padahal rasa nak siku-siku je mamat sorang ni. Ada ke pandang anak dara orang macam tu?

“Eh tak la. Em, em. Kau nampak macam.. macam panda tuaaa. Hahahaha..!"

“Farhannnnn…!”

Farhan cepat-cepat berlari anak ke tempat duduknya di belakang kelas sebelum sempat pencil case aku sempat singgah ke bahunya.



No comments:

Post a Comment