Tuesday 13 August 2013

PROPAGANDA 3



                 Aku tengok jam. Pukul 8.20 pagi. Alahai, apa barang la Madam Leeni ni asyik cancel class je. Baru je tadi class representative (class rep), Alif , beritahu berita yang tak berapa enak didengar. Bukan tak bersyukur, tapi last minute punya hal. Sebabnya, pukul 10 nanti ada kelas lagi, so kitorang kena tunggu jugak. Kot ye pun nak cancel, at least malam tadi ke. Tak payah lah susah-susah  buat barisan satu kilometer , berebut nak naik bas datang awal. Kolej aku memang lejen kalau bab-bab beratur tunggu bas. Yang paling penting, orang yang suka tidur lepas subuh macam aku ni at least dapat sambung beradu kejap. Dahsat betul anak Encik Berahim ni. Sah tak laku kalau masuk list wanita idaman. Entah-entah nak masuk list tu pun tak lepas.


               ‘Tak bestnya nak tidur dalam kelas. Tak syokkkk.’ Melalok pulak pagi-pagi buta aku ni. Cakap sorang-sorang. Aku pandang deskmate aku. Macam biasa lah. Dengan headphone kedabak dia, menyumbat telinga. Dah la warna hijau katak pisang! What a taste! Kejap-kejap kepala dia angguk-angguk, kejap geleng-geleng. Apa hal la dia ni. Aku membongkokkan sikit badan aku ke depan unttuk mengintai apa yang dibuatnya si minah ni. Di skrin laptopnya, terpampang lah manga, kartun online. Perghhh.. Gila takde kerja dia ni. Isi waktu lapang dengan dunia dia. Pastu kat sudut kanan laptopnya ada Gom Player, lirik-lirik lagu bergerak ke bawah, berganti-ganti dengan lirik-lirik baru.

                 ‘Ish, dia ni, patut la kepala terhangguk-hangguk, geleng-geleng. Karaoke rupanya?’ aku pulak tergeleng-geleng tengok budak sorang ni. Aku dengan dia. Perhh, memang jarang sangat bercakap. Dengan makcik tukang sapu pun lagi banyak cakap kot, daripada cakap dengan dia ni. Er, tipu ler tu kan.

_______________________________________________________
                 
                Tiba-tiba teringat hari pertama aku masuk dalam kelas Medicine13 tu. Saja aku pakai something yang kasual dan sempoi, taknak orang pandang aku minah skema. Seluar poket-poket(aku je panggil macam tu kot), dengan kemeja kotak-kotak warna merah dengan tudung hitam(faberet aku). Gila bedebor kot masa nak kena perkenalkan diri. Aku memang lantang, tapi bila time kena duk depan orang ramai gelabah semacam. Macam orang kena Agoraphobia(cari sendiri) pun ada. Nasib baik ok je. Aku pun masuk la tempat duduk semula.
                “My name is Nur Huzaifa binti Mohd Amin. Can call me Epa for short. Bla bla blaa.. “ aku lihat budaknya yang kena keluar selepas aku. Pakai jeans ketat, t-shirt sendat, tudung ditibai je ke belakang, tanpa pin. Ish dia ni. Aku dah mula dengan perangai suka komen orang. Diam-diam aku kritik minah ni sorang. Poyo pun ada.

____________________________________________________________
             
               “Hawa. Ooo Hawa?” suara lembut tu menyapa telinga aku. Khayalan aku hilang. Aku memusingkan kepala ke belakang. Balqis sedang tersenyum melihat aku.
“Kenapa Lisa senyum tengok Hawa? Ada air liur meleleh ke? “ aku meraba-raba muka sendiri. Takut ada air liur terkeluar masa aku tengah berangan. Aku bukan boleh percaya sangat. Walaupun bukan berangankan ayam goreng.

“Takde lah, Hawa ni suka sangat berangan kan? Tuu, tengok depan. “ Lisa memuncungkan bibirnya. Aku pandang ke dengar. Ek. Miss Jehanna dah masuk? Bila masa laa pulak.  Yang Cik Nur Huzaifa ni pun bukan nak warn aku awal-awal. 

Miss hanya tersenyum melihat aku. Tiba-tiba aku rasa kelas sangat sunyi masa tu. Perlahan-lahan aku pandang ke belakang. Yela, aku duduk meja paling depan dan paling tepi. Ekk. Semua rakan sekelas aku memandang aku sambil tergelak kecil. Makkk, Hawa maluuuu, semua orang tahu Hawa suka berangan.. .!

No comments:

Post a Comment