Tuesday 4 December 2012

AYAT-AYAT CINTA



Keluar bilik tengok tv terpasang. Takde orang pun tengok. 'Aissh, pembaziran elektrik je kerja adik-adik aku nih.' Baru je nak tutup tv, tiba-tiba aku terdengar lagu Ayat-ayat Cinta oleh Rossa berkumandang. Macam pernah dengar je lagu ni. Ohh, OST cerita Ayat-Ayat Cinta. Emm, agak ketinggalan kereta api laa aku nih. Masa zaman sekolah 2, 3 tahun dulu kawan-kawan duk masyuk abes ah ngan cerita ni, cerita cinta Islamik laa katakan. Cehh, kalau dah filem tu mana laa nak boleh Islamik, huhu. Last sekali aku decide, boleh lah jugak tengok, apa yang diorang duk syiokk kan sangat dengan cerita ni. Dengar kata tangkap leleh. Daa. 

Tengah-tengah syok tengok Fahri dengan Maria, adik aku Si Faris join kat sebelah. 

"Kak, sedih giler kot cerita ni. Mesti akak meleleh tak ingat dunia punya."

"Cehh, takdenya aku nak meleleh. "

Emm, patut lah ramai peminat Si Fahri ni, ada rupa, warak, lembut. Aishh, nak satu laa macam ni! Haha, roh gedik merasuk Si Sophilea ni kejap.

Tetiba sampai part Fahri dengan Aisha dah kahwin! Perfect couple gitu. 

"Weh, macam queen control pon ada Aisha ni" tiba-tiba aku komen. Yelaa, laki nak kerja pun tak bagi? Dah terbalik dah ni.

"Weh, yang kau pergi usik barang laki kau, tanpa tanya dulu tu kenapa?" tambah lagi. Tiba-tiba banyak pulak tak puas hati dengan Aisha. Emo pulak dah.

"Weh, kasarnya Aisha dengan laki dia." takda laa kasar pun, tapi kurang lembut di mata aku. Cakap pun takde nada lembut. Ada scene tertentu laa. Aku sensitif sangat kot. 

"Yang akak dari tadi pergi komen Si Aisha tu kenapa? Orang duk fokus benda lain, dia pergi fokus benda lain, " Faris tegur kakak dia yang emo tetiba.

"Iya laa kan. Fahri tu kan laki dia. Patut laa dia tanya dulu pendapat laki dia ke apa ke before buat something. Ni, Fahri nak kerja tak bagi, dibuangnya komputer Fahri lagi. Even dah rosak, at least tanya atau bagitau laa sepatah dekat Fahri. Nasib baik Fahri hati lembut. Cett. "

"Dah laa kak, fokus kat jalan cerita laah. Banyak cakap pulak dia nih. " aku senggol sikit kepala budak ni, haha. Melawan cakap kakak sangat. 

Tiba-tiba pikiran aku melayang. Em, orang dah kahwin memang la kena hormat suami dia. Perempuan bujang macam aku ni pulak kena hormat ibubapa. Suddenly aku macam tersentap. Terasa. Aku pernah je tak sengaja meninggikan suara kat mak. Layan tak layan mak cakap. Ya Allah.. aku pandai komen kat Aisha tu tadi, kasar tula, ni laa. Padahal tak laa pun sebenarnya. Kalau nak kira, aku ni lagi laa kasar dengan mak aku walaupun aku tak sengaja. Dah memang macam tu pesen aku. Tapi.. Mak tetap mak. Walaupun mak tak kisah, macam Fahri ni tak kisah. Tapi, syurga tetap di bawah telapak kaki Mak! Mak, akak tak sengaja! Maafkan akak! " sobss.. sobss.. 

"Haaaa, orang dah kata akak conpem nangis!" Tetiba adik aku menyergah. 

"Ha? " aku rasa ada air hangat mengalir kat pipi. Lantas aku lap. Tengok skrin, dah scene Maria tengah sakit. Fuuh, nasib baik part sesuai jugak aku nak nangis. Haha, dik, kau ingat aku nangis sebab tengok diorang berlakon ke? Aku duk terkenang dosa aku dengan Mak lah. 

Eh jap, dah nak habis? Hailaa, mengelamun punya pasal dah terlepas banyak scene. 

____________________________________________________________





Penulis memang suka tengok sesuatu dengan begitu detailnya. Sama macam si Sophilea ni. Suka kaitkan benda-benda di sekeliling penulis dengan apa yang boleh dikaitkan. Kalau tengok cerita, cari moral values, bukan dok tengok pelakon-pelakon tu handsome ke, lawa ke. Tu memang la aset suatu cerita tu, tapi cuba elakkan jadikan tu tarikan. Cuba. 

Dah kisah Ayat-ayat Cinta ni pasal cinta, kenapa Sophilea boleh terdetik pasal mak dia pulak? Haha. Emm, macam penulis cakap tadi, kami suka kaitkan point-point tertentu. Automatik, heheh. So, Sophilea duk komen Si Aisha kasar sedikit dengan Fahri (Sophilea sorang kot perasan, detail sangat! huhu ) sedangkan syurga di bawah telapak kaki suami. Macam kita-kita yang still bujang trangtangtang ni, jaga laa perasaan Ibu Bapa, Ummi Abi, Mama Papa, Mommy Daddy and so on. Diorang la aset terpenting kita.


Sabda rasulullah s.a.w yang maksudnya:
:
 “ Redha Allah bergantung pada redha dua ibu bapa, dan murka Allah bergantung pada murka kedua-dua ibu bapa.” 


Tengok, bila kita pandang serius suatu perkara, benda kecik macam ni pun boleh di perasannya. Tapi, impak dia amatlah besar. Tentang redha ibubapa! Syabas Sophilea! ^^
Kita pun kenalah selalu muhasabah diri. 
Hari ini dah bagi ibu bapa kita ayat-ayat cinta?  :)

_____________________________________________________________

"Sophileaaaa! " mak melaung dari dapur. Nak suruh siang ikan la tu. Ah, cerita ni sikit lagi nak abes. 
Eh, tadi baru cakap nak jaga hati mak? Cerita ni bila-bila boleh tengok. Pantas Sophilea bangkit dari sofa, menuju ke dapur berlari-lari anak. Tak nak mak menunggu lama. 

"Yeee Mak! " senyum melebar di wajah Sophilea. Tekad, mulai hari ini, hanya ayat-ayat cinta akan menyapa telinga ibunya. 


No comments:

Post a Comment