Thursday 20 December 2012

SAY, ALHAMDULILLAH SUDA!






"Result aku teruk sangat weh. Turun menjunam, langgar batu, masuk gaung!"

"Result aku asyik maintain aje, bila nak naik ni. Highway je, nak naik bukit gak? "

"Result aku naik sikit, tapi still teruk, derr. "

Dan bunyi-bunyi itu terus berkumandang sejak result final di umumkan..

"Apa yang korang sok seh sok seh ni? " Haaa, Srikandi Umar dah datang! Penyelamat iman kekawannya. Heh.

___________________________________________________

Apa punya manusia dan hambalah kita ni? Tak pernah puas hati kan dengan apa yang kita dapat? Bila lagi nak bersyukur ni? Dapat ini, nak itu, dapat itu, nak ini. Haii, susah bela korang lah. Haha. Astaghfirullah, nasib baik Allah tak cakap macam tu kat kita, kalau tak? Naya laa korang kan. Heheh. 

Kita.. Kita.. Apa nak jadi ngan kita? Yela, saya, kamu, haa, dan kamu.. Baru kena cubit, kena jentik sikit dah mengaduh macam orang nak beranak. Haha, perumpamaan apakah itu? Entah. Em, nak cakapnya, baru Allah nak usik sikit, dah memacam kita fikir kat Allah. Buruk sangka dengan Allah. Astaghfirullah. Apa hak kita hah nak fikir macam tu dengan Pencipta kita? Sobss. 

Betapa kecilnya ujian yang kita dapat, kita ingat Allah tak sayang kita. Anggap ujian tu keterlaluan untuk kita. Sedih bagai nak rak. Macam mati pun kalau tak lulus exam? Kalau mati pun, mati syahid ape? (Paham-paham jelah) Heh. 

Teman-teman sekalian, apa laa sangat kan ujian kita nak dibandingkan dengan saudara-saudara kita dekat Palestine? Syria? Rohingya? Tau tak Rohingya tu apa nama harimaukah? Aha. Alahai, kecik sangatlah teman-teman, kalau mahu dibandingkan. Atau, memang tak layak nak dibandingkan pun. Ujian tu ke yang tentukan hidup mati kita, syurga atau neraka kitakah? Semustinya tidak! Hehe.

Kalau tuan-tuan dan puan-puan nak tahu, ujian tidak pernah sunyi dan lari dari orang-orang yang beriman. Habis, taknak diuji, taknak jadi orang beriman ke? Eh, saya tau jawapan tidak! Hee. Selagi kita tak diuji, mana nak tau kita beriman ke tidak, kan? Sama la macam exam, tak kena test, mana nak tau sapa bijak sapa tak, sapa rajin dan sapa tak? 


"Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan "Kami beriman." dan mereka tidak diuji? " Ankabut : 2

Yelaa, macam nak cakap, "Saya hebat dalam masakan." Selagi tak tunjuk depan mata kepala orang lain, mesti tak valid kan kata-kata tu? 

_____________________________________________________




"Kita tak boleh lah nak ungkit macam-macam tentang perkara yang terjadi. Apatah lagi bila kita merungut dengan sesuatu yang terjadi. Kita sepatutnya bersikap husnudzhan dengan Allah. Setiap perkara yang berlaku, ada hikmah di sebaliknya. Setiap kesusahan akan diakhiri dengan kebaikan dan kemuliaan. Kita kena berlapang dada dan redha dengan ketentuan Allah, supaya kebaikan dunia akhirat itu menjadi penghuni hati kita." Aisya yang digelar Srikandi Umar itu tersenyum menuturkan ayat itu.


"Orang yg bersabar ialah apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan "Innalillahi wa inna ilahi raji'un". 



Mereka itulah yg mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhan mereka dan mereka itulah orang yang mendapat petunjuk. " (Al-Baqarah : 156-157)

_______________________________________________________

Kadang-kadang kita asyik mendongak ke atas, kita bandingkan diri kita dengan orang yang lagi hebat. Bagi hati yang kontang, confem down. Putus asa, dah hilang vocab bersyukur dalam hidup dia. Sepatutnya kita dongak atas, usaha nak panjat tangga gantung tu, biar tak ditinggal orang, usaha. Bukan putus asa. 

Jangan mendongak sangat, kang terseliuh leher kang. Sesekali ce pandang bawah. Biar tak tergeliat tengkuk tu. Bila pandang bawah, baru kita tau nak bersyukur. Baru bersyukur, at least aku panjat dah tinggi sikit dari si polan dan si polanah. Ada yang baru nak mula memanjat. Banyak sangat nikmat Allah. Ayuh bersyukurlah kita.


"Dan mereka memperoleh berbagai manfaat dan minuman darinya. Maka mengapa mereka tidak bersyukur?" Yassin : 73


Ujian jugak tanda Allah sayang dan rindu kita! Allah dah lama sangat tak dengar kita curhat. Kita dah jauh tinggalkan Allah? Dah lama kita tak mengadu dengan Allah. Dah lama kita tak meminta-minta dengan Dia. Dah lama sangat kita tak menangis mohon ampun dan taubat dari Dia. Allah bagi hint untuk kita tu! Allah RINDU KITA laaahh. Sweet sangat! Heheh. Apa lagi, ni lah masa kita nak 'dating' dengan Allah. Meluangkan masa bersama. Gulp. Hee.

Ayuh muhasabah diri. Jangan hanya disebabkan ujian yang tak seberapa, kita kecundang. Bangkitlah bersama iman yang kental, menuju jihad yang sebenar-benarnya. 

No comments:

Post a Comment