Monday 12 August 2013

PROPAGANDA 2


Semester pertama,  jadual agak pack jugak. Pergi kelas pagi, pukul 8, jumpa pintu pagar kolej kediaman semula pukul 4.30. Agak memenatkan jiwa dan raga. Heh. Aku hayun kaki yang menyarung crocs hitam, perlahan-lahan menuju bilik. Pak guard yang berjaga tepi pagar, aku bagi senyuman tak ikhlas. Penat badan lebih terasa. Haih, apa punya nasib lah dapat rumah(di kolej kami memanggil kediaman kami sbg rumah) blok hujung sekali. Nama je blok satu. Tapi paling jauh dari main gate. Keluhan sendiri dapat aku dengar. ‘Sabar Hawa, sabar.’ Mujur tingkat dua. Fuuh. Tu pun selepas tukar rumah, yang asalnya tingkat lima. Bocor. Untung badan, dapat tingkat rendah sikit. Sayang lemak. Haha.

Masuk je rumah, aku menuju ke bilik. On the way ke bilik, ada satu cermin panjang yang terletak di tengah-tengah ruang tamu. Aku melihat arca aku sendiri di dalam cermin. Cukup simple aku pakai hari tu. Blouse putih bunga hijau, dengan seluar slack, poket di kiri dan kanan. Macam seluar askar. Tudung hitam, di pin di kedua-dua bahu. Ceh, sempat lagi tu usha diri sendiri. Huhu. Mata ke atas. Malas nak layan diri sendiri yang poyo, aku terus menghempaskan badan yang serba kepenatan ke atas katil. Mata di pejam sambil tangan diletakkan di atas dahi. Benar-benar penat. Dan satu, dua, tiga.. Aku terlena dan memasuki alam fantasi ciptaan sendiri.

________________________________________________________________



            “Wey Epa, apa cerita Korea yang latest? Lama dah aku tak hapdate.” Tanya aku sambil menyenggol siku deskmate aku tu sambil melongo jugak depan laptop dia. ‘Asyik layan Anime je budak ni. Apa barang?’ Aku sengih kat minah tu. Konfirm tak dengar, telinga asyik bersumbat aje. Epa angkat kening. Dicabutnya earphone dari bawah tudung.

“Apa hal pulak kau senggok-senggol aku ni? Ingat senggol-senggolan dangdut tu ke? "

“Ish kau ni sayik dengan dangdut dia aje. Tak laa, kau ada Korean movie yang latest tak? Lama dah aku tak melayan wey. “

“Oh, ada je. Skang kan tengah hot cerita Sungkyung Kwan Scandal? Alamak, bapak tak best kau ketinggalan. “ kata Epa dengan muka blurnya.

“Yeke?” Aku excited. Mula dah, pantang dengar ada drama best. Mata dah bersinar-sinar, sambil kedua tangan dirapatkan ke dada. “Mesti kau ada kan? Nak, nak, nakkkk.”

“Of course la ada. Aku dah lama khatam pun.” Epa kembali sibuk dengan animenya, buat muka malas nak layan aku.

“Eleh, tak best la kau ni. Takpe-takpe, aku tak kacau kau sekarang. Nanti aku singgah rumah kau eh, sedut ceghita korea, haha. “ Aku menepuk-nepuk bahunya, sebelum berlalu ke tandas. Dia ni bukan ok sangat. Aku pun tak rapat dengan minah ni eventhough kami deskmate. Cakap-cakap biasa  boleh. Nak cakap lebih-lebih, ish, memang jadi 'awkward moment.' Lagipun aku tahu memang tak sempat nak sedut sekarang pun. Kejap lagi lecturer nak masuk dah. Sempat lagi mata aku melilau sekitar kampus, tempat ramai student selalu berkumpul time gap 20 minit. Haish, mata liar, suka pandang anak teruna orang. Kantoi kang nanti, aku jugak yang susah. Nasib la, ada hobi pelik.


*nantikan episode seterusnya

-Srikandi Umar-


No comments:

Post a Comment