Saturday 10 August 2013

PROPAGANDA






Before masuk kolej persediaan tu, aku ada satu mindset. Macam ada satu expectation, amende yang ada kat kolej tu. Korang nak tahu? Jari telunjuk mengetuk-ngetuk dagu, mata ke atas dan fikiran melayang, cuba membayangkan apa yang akan aku hadapi di sana. Kolej tu nanti mesti penuh dengan anak orang kaya. Akan ada yang free hair, yang agak sosial. Dan macam-macam lagi lah environment baru yang aku kena adapt. Yela, budak kampung. Sekolah harian biasa pulak tu. Kenapa aku boleh ada fikiran macam tu ea? Yelah, kolej yang orang-orang nak pergi oversea laa katakan. Mesti semua stylo-stylo. Haha. Senior pulak takkan jeling dah junior. Busy nak study kann. Apa punya akal la. Ni semua propagandaaa iluminati. Heh? Sesuka hati kau aje.

Last-last, masuk situ, semuanya upside down. Terbalik dengan apa yang aku fikir. First kejutan apa? Haa, ni diaa.

Tengah-tengah aku repack barang-barang lepas daftar, tetiba masuklah dua orang srikandi. Bertudung labuh bulat. Yes, both of them. Aku dah pandang-pandang roommate aku yang duk sebelah. Haha. Roomate aku tuh memang aku kenal sangat. Plan nak duduk sekali right after dapat tawaran masuk ke situ. Ehem, so first expectation aku crossed out! Selama sepanjang orienstasi, beberapa kerat je aku tengok yang free hair. Yang lain kebanyakannya sopan aje. Haih, propaganda.

Hari-hari seterusnya aku turun la surau kolej, nak imarahkan surau kononnya. Then, another expectation crossed out! Sape kata senior tak endah kat junior? Haaa, abeh semua latar belakang aku disiasatnya. Macam polis dalam CSI yang pencen. Terlebih mesra pulak an senior-senior ni.


Dan lagi hari-hari seterusnya, makin banyak expectation aku yang crossed out. Semuanya memang propaganda. Propaganda fikiran aku sendiri. Haha. Hakikatnya, mereka semua sama saja macam aku. Gamaknya, mereka pun fikir macam aku fikir sebelum masuk kolej itu. Yela, semua pun manusia biasa macam aku. Budak hingusan macam aku gak. Haha. Makin hari, semua propaganda itu lupus sedikit demi sedikit. Adaptation berlaku.

*bersambung di kemudian hari

-Srikandi Umar

Propaganda adalah cerpen yang berkesinambungan untuk beberapa episode! Moga sabar menanti next scene. 


No comments:

Post a Comment