Tuesday 12 February 2013

KOPI+GULA = NIKMAT

Celaru. Keliru. Susah rupanya nak menjalankan kerja dakwah ni. Bila sudah tercampak di jalan ini baru aku faham onak duri dan masam manisnya. Part manis tu sangatlah best, wahai teman-teman!



___________________________________________________

Mana taknya. Nak bawak usrah, bukan senang-senang pergi dekat budak-budak hingusan tu, cakap,

"Dik nak join usrah? Jom laa. Banyak pekdahnya."

Mahunya tak lari budak-budak tu. Tengok-tengok lari carik mak sebab ingat kumpulan tabligh mana laa yang datang tarik diorang. Haha.

Mula-mula dulu pusing banget(tetiba indon an) mahu carik mangsa(ganas bunyinya), nak DF(Dakwah Fardhiyah). Adik yang rapat dengan aku, dah ditarik oleh akhawat lain. Masa tu almost nak give up. Pikiran macam dah sempit sangat masa tu. Ingat budak tu sorang je yang kita boleh DF, yang kita boleh tarik masuk bulatan gumbira.

Nak kata Allah sayang, Allah anta laa kawan-kawan setia yang memberi nasihat dekat aku yang macam dah senteng masa tu.

"Wahai orang-orang beriman, kalau kamu membela agama Allah nescaya Allah membela kamu dan meneguhkan kedudukanmu." Muhammad :7

"Kau ingat bila budak tu dah ikut akak lain, takde orang lain yang kau perlu DF? Yang perlu tarbiyah? Okay laa, dia dah ada orang nak jaga dia. Kau, kena laa carik saudara-saudara kita kat luar sana yang masih terhuyung hayang dengan dunia lagha diorang tu."

"Nak DF orang, nak ajak ke jalan ni, bukan orang yang kita kenal je. Nanti tak dapat laa kemanisan bersaudara tu."

Nanges. Sobs.

Allah sayang aku. Allah masih sayang aku. Kalau lah aku give up at the first place, akulah hamba Allah yang paling rugi.

Lepas tu, aktiviti lasso melasso(tali koboi) junior-junior dekat kolej aku tu bermula! Heheh. Mata, telinga dan hidung makin peka. Menghidu saudara-saudara kita yang perlukan pengisian rohani. Ceewaah.

Alhamdulillah, sekarang dah boleh tersenyum bila teringat pahit jerih yang aku dan akhawat-akhawat yang lain perlu lalui masa jadi beginner daie. ^^
______________________________________________________

Nak dakwah ngan family? Sama susah jugak. Tapi, kau lupa ke ayat Muhammad kat atas  tu?

Satu hari kuar ngan kakak, abang ipar dan anak sedara. Kononnya budak kecik tu mengidam makan bubur McD. Dalam hati aku, macam mana nak bagitau diorang, McD kena boikot? Nanti dia cakap aku poyo ke apa ke. Masa tu berdoa ke kat Allah, biar Allah permudahkan aku.

Masuk je McD, penuuuhhh kot. Ish, ish tak patut. Tapi, masa yang sama, rasa sikit laa bersyukur.

"Penuh laa, jom pi KFC laa. " kata kakakku.

Fuuhh, lega. Nampak Allah nak tolong di situ. Dengan muka hepi, jomm! Nanti aku tazkirah kat diorang kenapa kena boikot McD. Haha.

____________________________________________________

Dengan kawan lama lak?

Emm, senang je kot. Bagi ayat macam ni.

"Kita kawan dah lama, dari darjah satu. Dah nak masuk 13 tahun usia persahabatan kita kan."

"A'ah laa. Aku sayang sangat ngan frenship kita ni."

"Kalau kau sayang, dan nak sweet lagi, jom laa kita bersahabat sampai ke syurga. Masa tu, selama-lamanya kita bersahabat. Tak terlawan pun dengan 13 tahun tu."

Slurrrpp!

___________________________________________________

Memang banyak dugaan dan pancaroba yang kita kena lalui bila berada di jalan tarbiyah. Yelaa, kata nak masuk syurga. Nak masuk syurga kena laa letih sikit, kan syurga tu tempat kita berehat? Bangunlah, sedarlah wahai hati! Moga kita sama-sama tsabat di jalan ini.

SRIKANDI UMAR

Moga Allah Redha


No comments:

Post a Comment